INFORMACJE SZCZEGÓŁOWE
Metodę kształcenia uwagi słuchowej, zwaną także treningiem słuchowym lub metodą stymulacji
audio-psycho-lingwistycznej (SAPL) wynalazł 40 lat temu francuski otolaryngolog, neurolog i
foniatra - prof. Alfred Tomatis. Podstawowym celem tej metody jest wspieranie funkcji słuchowej
dzięki czemu następuje poprawa koncentracji, jakości uczenia się oraz rozwijanie zdolności językowych i
komunikacyjnych, a także zwiększanie kreatywności oraz poprawa zachowań społecznych.
Badania przeprowadzone przez prof. Tomatisa dowodzą, iż dźwięki o wysokiej częstotliwości
pobudzają nasz umysł, natomiast te o niskiej częstotliwości mają skutek wręcz odwrotny.
Podczas słuchania dźwięków o różnej częstotliwości wykorzystanych w terapii wpływamy na
usprawnienie czynnego słuchania. Prof. Tomatisa położył szczególny nacisk na wykorzystanie
źwięków wysokich określanych mianem „pobudzających”. Zauważył on, że gdy mózg jest dobrze „naładowany”,
to łatwiej jest się skoncentrować, zapamiętywać i uczyć. Celem terapii jest pobudzanie mózgu za
pomocą wysokich dźwięków, odpowiednio przefiltrowanych zawartych w muzyce Mozarta oraz chorałach
gregoriańskich.
Trening polega na słuchaniu odpowiednio dobranego materiału dźwiękowego przez urządzanie
nazywane „elektronicznym uchem”, które jest idealnym modelem ludzkiego ucha, stymulacja
odbywa się poprzez dźwięki o określonej, wysokiej częstotliwości. Dźwięki te są odpowiednio filtrowane.
Podczas treningu, który składa się z kilku faz, indywidualnie dobrany materiał dźwiękowy dociera do
pacjenta drogą powietrzną i kostną. Podczas trwania sesji moża rozmawiać, grać w gry planszowe i logiczne,
bawić się lub spać. Cały trening składa się z kilku faz od bardzo intensywnego pobudzania dźwiękowego
inicjującego terapię do aktywnego udziału pacjenta.
Etap I – 30 godz. ćwiczeń rozłożonych na okres 15dni, po dwie godziny dziennie.
Etap II – 15 godz. ćwiczeń odbywających się po 1-2 miesięcznej przerwie.
Ta faza koncentruje się, w przeciwieństwie od pierwszej, naciskiem na pracę z mikrofonem,
tak aby pacjent miał okazję słuchać własnego głosu i pracować z nim.
Trening uwagi słuchowej poprzedzony jest testem uwagi lateralizacji słuchowej – badaniem za
pomocą audiometru, co pomaga określić stopień uwagi słuchowej oraz ucho dominujące.
Podczas testu w przypadku dzieci przeprowadzany jest również wywiad z rodzicami dotyczący
przebiegu ciąży, rozwoju dziecka w pierwszym roku życia i latach następnych oraz o przebytych chorobach.
Wiodącą funkcją ucha według Prof. Tomatisa nie jest słuchanie a słyszenie. Bardzo wyraźnie
odróżnia on te dwa zjawiska: słyszenie z natury jest bierne, podczas gdy słuchanie wymaga
zaangażowania i aktywności. Na umiejętność słuchania składa się zarówno zdolność przyswajania
informacji jak i odpowiedniego ich filtrowania. Sprawne przetwarzanie danych sensorycznych
eliminuje zbędne bodźce, co umożliwia koncentrację bez poczucia natłoku informatycznego.
Trening uwagi słuchowej w formie opracowanej przez francuskiego badacza (tzw. metoda Tomatisa),
ma na celu wyćwiczenie i usprawnienie zdolności słuchania w sposób efektywny i zorganizowany.